Kako uspešno obezbediti javnost rada NPO: Saveti za digitalnu komunikaciju i izgradnju odnosa sa medijima
Prema Zakonu o udruženjima, neprofitne organizacije su obavezna da javno objavljuju svoje aktivnosti, a način na koji se to treba ostvariti se može definisati statutom udruženja, zadužbine ili fondacije. Poverenje zajednice u vaš rad koje stičete kroz izveštavanje o aktivnostima je osnov na kojem stičete podršku. Zato preporučujemo da, pored predviđenih zakonskih obaveza, redovno objavljujete aktivnosti udruženja, odnosno, informišete javnost o svom delovanju. Jedan od glavnih načina informisanja javnosti o svom delovanju je putem veb prezentacije organizacije kojia predstavlja svojevrsnu ličnu kartu udruženja. Ukoliko vaše udruženje nema veb prezentaciju,možete predstaviti svoju organizaciju na neki od sledećih načina:
-
Možete se prijaviti za WordPress akcelerator za neprofitne organizacije koji periodično organizuje Catalyst Balkans.
-
Možete izveštavati zajednicu o svojim aktivnostima putem društvenih mreža.
-
Pored toga, možete potpuno besplatno da kreirate svoj profil na Neprofitne.rs stranici i da na taj način predstavite svoj rad, ciljeve i misiju.
Besplatne aplikacije za kreiranje sajtova
Ako nemaju sredstava za angažovanje profesionalnog web-developera, neprofitne organizacije mogu koristiti besplatne alate za pravljenje sajtova, kao što je Wix ili besplatna verzija WordPress platforme. Treba imati u vidu da su samo određene funkcionalnosti oslobođene plaćanja.
Novi sajt kroz WordPress akcelerator za neprofitne organizacije
Postoji još jedna opcija da vaša organizacija dođe do profesionalno razvijenog veb sajta besplatno. Catalyst periodično organizuje WordPress akcelerator – tokom ovog programa učesnici dobijaju materijale putem kojih uče kako se dizajnira struktura sajta jedne neprofitne organizacije, kako se upravlja sadržajem sajta i kako da napišu efektan “brief” za programera. Potom ih naši partneri iz Live Škole WordPress-a spajaju sa nekim od svijih polaznika koji volonterski kreiraju sajt organizacije potpuno besplatno. Prijave su uvek otvorene, zato ukoliko ste zainteresovani popunite formular i Catalystov tim će vam se javiti kada sledeći krug akceleratora bude lansiran.
Društvene mreže i drugi alati
Možete koristiti i društvene mreže poput Fejsbuka, Tvitera, Instagrama, Linkedin-a ili TikToka, koje nude brzo i jednostavno deljenje informacija sa većim brojem ljudi. Za kreiranje vizuelnog sadržaja možete koristiti plaformu za dizajn Canva, koji nudi besplatni program za neprofitne organizacije. Za prijavu za program “Canva for Nonprofits” potrebno je da priložite statut organizacije i dokaz da je organizacija registrovana u zemlji. Nakon odobrenja, dobijate pristup velikom broju vizuelnih elemenata, foto i video materijala i drugim premijum funkcionalnostima.
Jedan od načina za održavanje dobrih odnosa sa zajednicom je slanje njuzletera, odnosno biltena. Oblik, izgled i formu njuzletera udruženje može sam birati, a može koristiti servise poput MailChimp-a za slanje, koji je besplatan do određenog broja korisnika. Ukoliko preferirate strateški način komunikacije u svom radu, dobro rešenje je korišćenje CRM softvera, koji će omogućiti jednostavnu komunikaciju sa korisnicima i primacioma njuzletera. Kroz prijavne formulare, sistematično upravljanje grantovima, donacijama, kontaktima, kroz slanje njuzletera poput ovog i još mnogo toga, CiviCRM alat za upravljanje zajednicom ti omogućava da stvoriš robustnu mašinu za prikupljanje podrške strateški, pouzdano i dugoročno.Pripremili smo i video kurs kako da komuniciraš strateški sa svojim poržavaocima kroz slanje njuzletera.
Neprofitne.rs platforma za transparetnost neprofitnih organizacija
Za izgradnju zajednice potrebno je da izgradimo odnos poverenja. Zato smo kreirali platformu Neprofitne.rs gde možeš preuzeti i popuniti profil svoje organizacije. Kroz objavljivanje svojih programskih, finansijskih i projektnih podataka organizacija osvaja bedževe koji su garancija njenog transparentnog i pouzdanog rada javnosti i donatorima.
Pored ovih digitalnih kanala, udruženja mogu koristiti standardne načine informisanja javnosti, poput saopštenja za medije, konferencija za novinare i gostovanja u medijima. Da bi bolje izgradili odnose sa medijima i uspešno preneli svoju poruku javnosti, preporučuje se da udruženja naprave komunikacijsku strategiju i strategiju digitalne komunikacije. Postoje i razni videi koji nude savete o izgradnji odnosa sa medijima, pravljenju komunikacijske strategije i digitalne komunikacije, koje udruženja mogu pogledati.
Korisni linkovi:
- Kako izgraditi odnose sa medijima
- Kako napraviti komunikacijsku strategiju
- Strategija digitalne komunikacije
Ova stranica je deo projekta „Za snažnije građansko društvo“ koji je podržan od strane Američke agencije za međunarodni razvoj i Švajcarske agencije za razvoj i saradnju. Projekat sprovode PartnersGlobal, DT Institut, Evropski centar za neprofitno pravo i tri organizacije iz Srbije – Građanske inicijative, CANVAS i Partneri Srbija, uz podršku Catalyst Balkans.